Blog: Fietsverlichting

Het is een dagelijkse bron van irritatie: fietsverlichting. Irritatie omdat je lamp weer kapot is, omdat de batterij van je achterlicht leeg is of irritatie bij een automobilist omdat hij die fietser pas op het laatste moment zag (want hij fietste natuurlijk zonder licht). Het draait bij fietsverlichting om twee dingen: zien en gezien worden. Hoe belangrijk deze dingen ook zijn; veel mensen fietsen door het donker zonder licht. De dagen worden steeds korter, dus je kunt er maar beter snel bij zijn. Welke fietsverlichting past bij jou?

Er is een hoop keuze in fietsverlichting, dus er is voor iedereen een goede optie. Een naafdynamo is duurzaam, milieuvriendelijk en geeft veel licht. Anders dan bij de oude dynamo’s (je weet wel, die zoemende) ondervind je nauwelijks weerstand tijdens het fietsen. Er zijn naafdynamo’s die zelfs een beetje energie opslaan, zodat je nog steeds licht hebt als je stilstaat. De naafdynamo is ideaal voor in gebieden die ’s avonds erg donker zijn, zonder straatverlichting. De keerzijde is dat een naafdynamo niet goedkoop is, en als hij kapot gaat moet je toch echt, tenzij je heel technisch bent aangelegd, naar de fietsenmaker.

Dan is er de batterijverlichting. Niet heel duurzaam, maar wel makkelijk te onderhouden (je hoeft alleen de batterijen te vervangen). Deze lampen kunnen vast zitten op de fiets, maar je kunt ook losse lampjes kopen. Die geven weinig licht, maar zijn wel goedkoop. Let op! De lampjes mogen niet knipperen, en er moet een witte naar voren en een rode naar achteren schijnen. In steden (waar veel straatverlichting is) zijn deze lampjes voldoende om gezien te worden. Een duurzamere optie voor de batterijverlichting is een oplaadbare lamp. Belangrijk is dan om niet te vergeten die af en toe aan de oplader te leggen.

Het is aan jou een keuze te maken welke verlichting je kiest, zolang je maar veilig door het verkeer gaat in het donker!

Meer blog onderwerpen